La sugestia cititorilor blogului, am să împart articolul de azi în mai multe părți tocmai pentru că articolul anterior despre ”Dieta minune” a fost un pic lunguț :))

 

Articolul de față este despre variabilele care le-am observat că îmi influențează calitatea vieții.

 

 

O să le enumăr mai în jos dar prima dată vreau sa zic(scriu) câteva lucruri generale.

 

*Calitatea vieții = sănatate fizică, psihică, spirituală, socială.

 

 

Prima dată trebuie neapărat sa vă uitați la filmulețul de aici, durează 10 secunde, dupa citiți articolul : ))

 

 

V-am spus într-un articolul anterior despre episodul meu legat de depresie si anxietate.

Aceea perioadă „low„ a fost o călătorie extraordinară în care am căutat/citit/acționat și reușit să-mi răspund la niște întrebări care mă măcinau.

 

Câteva informații relevante am găsit la psihologul american Abraham Maslow  care ne spune în faimosa sa ”Piramidă a nevoilor” despre etapele prin care noi ca și ființe umane trecem în drum spre autorealizare. Am realizat mai bine cum funcționez ca și ființă umană și din ce ”zonă” a piramidei acționez.

 

Pentru mine corpul uman este este o mașinărie biologică complexă, extraordinară și cât timp o am în folosință  mă bucur de ea 100% dar o și îngrijesc corespunzător cât pot de bine.

 

 

Am aflat recent că sunt două tipuri de stres:

 

 

 

Stresul acut (de scurtă durată):

Un exemplu de stres acut era de exemplu în preistorie când eram atacați de un prădător și trebuia să reacționăm și să alergam rapid (sprint) pentru a ne salva sau să lovim pentru a ne apăra. Oamenii sunt facuți să facă față din d.p.d.v evolutiv acestui tip de stres.

Un alt exemplu de  stres acut este antrenamentul de forță (ridicatul de greutăți) sau expunerea treptată la frig sau cald.

Pe principiul ”ce nu te omoară, te face mai puternic”  după cum zicea  mr. N

 

 

Stresul cronic (de lungă durată):

Este genul de stres care nu e de dorit. Stimulii care provoacă acest tip de stres sunt  pe termen lung și nenaturali pentru om, de exemplu: lipsa de somn, dietă deficitară,  relații toxice, viață aglomerată, grijile excesive finaciare/ la servici și lista poate continua. De obicei stresul cronic se manifestă la un moment dat într-o afecțiune/ boală.

 

 

 

Am observat că pentru ca mașinăria mea biologică să funcționeze optim trebuie să o supun la stres acut (stres benefic)  în cantități suficient de mari  încât să devină mai puternică dar și suficient  de mici  încât să nu o distrug (pe principiul hormesis).

Evit stresul cronic cu ajutorul stresului acut : )

 

Fară să o mai lungesc, mai jos vă prezint variabilele care până în prezent am observat că îmi influențează calitatea vieții, starea de bine

 

  1. Gândurile;

 

 

  1. Vorbele;

 

 

  1. Mâncarea;

 

 

  1. Somnul;

 

 

  1. Fitness (mișcarea);

 

 

  1. Țel/Sens;

 

 

  1. Mediul înconjurător;

 

  1. Relațiile.

 

 

 

 

  1. Gândurile (și atenția):

Stresul datorită dificutaților din viața de zi cu zi afectează forța în sala de fitness conform unui studiu (no shit Sherlock!?).

Defapt acesta este adevaratul motiv pentru care nu-mi place să mă stresez : ))

 

Am observat că în cazul meu, nu  situația în sine mă stresează ci gândurile legate de aceasta.

Gândurile sunt pentru mine, potențiale scenarii. Toate cerșesc atenție. Multe nici macar nu sunt ale mele.

 

Îmi place să-mi imaginez gândurile ca și o hartă iar atenția ca și un deget care-l plimb pe hartă (awareness).

Cand ascultăm o persoana în mod autentic, înseamnă că le daruim antenția noastră 100%, de data asta atenția noastra este in exterior, asupra acelei persoane.

Cand facem o genuflexiune, suntem 100% cu atenția asupra propriului corp.

 

Am început să conștientizez că pot să aleg unde  îmi mut atenția în mod conștient în interior sau in exterior după ce am citit carțile lui Eckhart Tolle.

La început nu mi-a ieșit dar cu ”antrenament” am reușit să-mi  educ atenția și să o direcționez pe gândurile pe care mi le doresc.

Am antrenat-o exact ca pe un mușchi și a devenit mai puternică pe masură ce o antrenam.

 

 ”Liniștea vorbeste” era cartea cu ajutorul căruia  reușeam sa îmi mut atenția pe liniște și din liniște puteam să acționez în direcția dorită. ”Puterea prezentului” este preferata mea.

 

Alte modalităţi care s-au demonstrat că ajută la gestionarea stării  interioare (implicit a gândurilor) sunt aplicaţiile pentru mobil de meditat

 

Gasiți aici un studiu care a durat  8 săptămâni și la care au participat 238  angajați  de la două mari companii din U.K.

Fiecare din cei 238  angajați  au făcut câte o meditație de 10-20 min/zi cu ajutorul acestei aplicații mobile  timp de 8 săptămâni iar rezultatele studiului au fost: stare de spirit mai bună, reducerea stărilor de anxietate și o percepție mai bună privind sprijinul social la locul de muncă  în comparație cu grupul de control.

Daca sunteți interesați de aplicații pentru  mobil de meditat, recomand: Headspace (Ios și Android)  sau Calm (Android și IOs)

 

Dacă nu vă plac app-urile și doriți ceva rapid, Sam Harris are un video mișto aici care e foarte chill.

Sau dacă aveți o stare de spirit extrem de nașpa și doriți să scăpați de ea imediat, să vă uitați aici : ))

 

O dată la cateva luni îi fac câte o vizită domnului profesor Adrian Nuță pentru o ședință de coaching.

Am decis sa merg la Adrian dupa ce am citit câteva din cărțile pe care le-a scris și am simțit că pot să invăț câte ceva din experiențele lui.

 

Preferatele mele sunt ”Inchisori invizibile” și ”Ghidul iluminării pentru leneși”

 

Într-una din sedințe  purtam o conversație despre moralitate/etică și i-am cerut o parere despre ”gândurile negre” pe care le aveam legat de mine și de alții în anumite situații/momente.

El mi-a spus ”Petru, e în regulă să gandim orice, cele mai orbile sau sublime ganduri, toate sunt perfect în regulă să le avem, nu trebuie sa ne simțim rusinați/vinovați de ele. Cum acționăm raportat la ele e important.”

 

Am facut un click în acel moment.

 

Partea a doua a articolului pe  săptămâna viitoare, stay tuned!: )

 

 

 

 

 

 

Facebook Comments