Dacă există un lucru pe care oamenii îl iubesc, este sa inventeze scuze. Și dacă există un lucru pe care oamenii îl urăsc să il audă, este că isi inventeaza scuze.

 

De cele mai multe ori prietenii tăi nu îți vor spune că iti inventezi diverse scuze, indiferent pentru ce, pentru ca nu isi doresc sa  te superi pe ei. În schimb, o sa-ti spuna ceea ce doresti să auzi: că faci totul bine, că nu este vina ta și că succesul necesita un minim de efort.

 

Noroc ca eu nu sunt prietenul tau, sunt un antrenor de fitness de undeva de pe internet si nu-mi fac griji ca te-ai putea supara sau enerva pe mine.

Mai jos o sa gasesti cateva adevaruri despre fitness pe care prietenii tai nu o ti le spuna niciodata.

 

Sintagma “metabolism lent” nu exista , doar mananci prea mult.

 

 1. Nu ai un metabolism “prea lent” doar mananci prea mult

In ciuda discuțiilor despre oamenii care au metabolism rapid sau lent, ratele metabolice nu variază foarte mult de la individ la individ. Sigur,  daca e vorba de un culturist de 100kg cu procentaj de grasime de 6-8% si un obez de 1.60m si 150kg cu procentaj de grasime de 50% e cu totul alta poveste.

De fapt, există un interval destul de îngust in care metabolismul tau fluctueaza, asta daca nu ai patologii.

Dacă metabolismul tau ar încetini foarte mult, ai fi pur și simplu mort, deoarece corpul tau  nu lucreaza destul de mult pentru a se automenține. Pe de alta parte, dacă metabolismul ar fi mult prea  rapid, te-ai supraîncălzi.

 

Studiile au arătat că ratele metabolice ale oamenilor tind să fluctueze în jurul valorii de aproximativ 5% in conditiile in care au aceeasi masa musculara (lean mass)

 Cu toate acestea, persoanele supraponderale subestimează în mod constant consumul de calorii și supraestimează exercițiul pe care îl fac – cu un procent de 50% fiecare (click pentru a vedea studiul)

Aici e metabolismul tau “lent”!

 

Existia si reversul medaliei in care mananci prea putin. (vezi detalii).

 

2. Eu nu am un corp “atletic” 

Inainte de toate, ce inseamna sa ai un corp atletic?! La ce tip de atlet te referi?

Corpul tau se modeleaza in functie de sportul pe care il practici. Atletii din diferite sporturi au diferite procente de masa corporala si prin urmare diferite infatisari.

 

 

Infatisarea corpului nostru este dictata de o combinatie de genetic, dietea, exercitii fizice + alti factori cum ar fi somnul, expunerea la substante chimice care ne influenteaza biochimia corpului.

 

Factori care ii putem controla: dieta, exercitiile fizice, somnul, expunerea la substante

 

Sunt factori pe care nu ii putem controla: geneticul.

Prin urmare, daca alimentatia ta se rezuma la patiserii, cereale, spaghete si daca  “exercitiile fizice” pe care le faci in mod regulat sunt statul la birou sau pe canapea, sa nu te astepti sa ai un corp atletic prea curand.

 


 

 

3. Toti vor sa fii si sa ramai ca ei

 

Creștinii vor să fii creștin. Antrenorii de crosfitt vor să iti placă Crossfit-ul. Oamenii slabi vor să fii subtire și oamenii grași vor să fii gras. Toata lumea incearca sa modeleze lumea si pe ceilalti dupa “chipul si aseamanarea lor” )

Este tentant și confortabil ca oamenii să se asocieze cu oameni care sunt în situaţii similare situaţiei lor – indiferent de situatia  materiala, cariera, viața personală, sanatatea.

Tot aceeaşi oameni încearcă să te oprească de la schimbare, pentru că vor ca tu să continui să fii ca ei.

 

Este mai dificil, dar sunt şanse să obţii şi mai multă satisfacţie dacă  te înconjuri cu oameni care sunt deja acolo unde vrei tu să fii – oameni care te vor trage la nivelul lor.

 

4. Oamenii de succes nu  doresc să iti spună cât de greu au obţinut succesul – și asta este probabil vina ta

 

Dacă întrebi o femeie care arata estetic care este dieta ei, ea probabil vă va spune că nu are o dietă adevărată – face câteva exerciţii și mănâncă orice dorește, dar face un efort pentru a evita junk food-ul.

Întreabă-l pe un bărbat bine îmbrăcat cum face de arată atât de bine și el îți va spune că pune pe le primul lucru care îl găseşte în dulap.

 

Întrebați-i pe antreprenorii de succes cum au făcut de au avut succes și vor spune că au avut o idee, au început o afacere și  totul a început să meargă de la sine.

 

Toţi te vor minţi.

 

Chestia e că nu e vina lor că mint.

 

Mint pentru că atunci când spun adevărul, oamenii se înfurie.

 

Adevărul despre un corp bine sculptat este că trebuie să îţi dedici timp pentru a-l obţine. Dacă vrei să ai un fizic estetic trebuie să îţi plănuieşti ziua în jurul antrenamentului, alimentaţiei, odihnei.

 

Un sportiv de performanta ştie tot ce mănânca, fiecare calorie, gram de proteina, grăsime, carbohidrat, face  antrenament de două ori pe zi si se recupereaza pe masura.

 

 

Când vine un client nou în sala îl rog să îmi arata o poză cu fizicul pe care doreşte să-l obţină şi îi explic că nu e posibil să dea 10% efort şi să obţină 100% din rezultate.

Orice rezultat extraordinar se obţine prin efort extraordinar.

Oamenii ar prefera să audă mai degrabă că succesul pe orice plan provine din noroc decât din munca grea.

 

Data viitoare când auziți o persoană de succes spunând că NU trebuie să lucreze foarte mult pentru succesul lor, nu-i credeți. Ei mint – nu pentru că sunt nişte nemernici, ci pentru că oamenii care aud asta îi va pedepesi pentru că sunt spun adevărul.

 

5. Nu poţi să faci acelaşi lucru şi să obţii rezultate diferite

 

Aud în permanență de persoane care au început un nou program de fitness, au fost încântați iniţial după ce au făcut primele progrese rapide, dar apoi au devenit dezamăgiți și şi-au pierdut motivația odată ce progresul lor a încetinit. Îmi pare rău să te dezamăgesc dar e firesc că progresul tău să ajungă la un platou în timp.

 

Cu cât eşti într-o formă mai bună, cu atât progresul tău devine mai lent și cu atât trebuie să te antrenezi mai intens pentru a obţine o formă mai bună şi a continua progresul.

Dacă eşti obez, poţi să pierzi în primele luni şi 10 kg şi dacă te abţii de la băuturile pline de zahăr şi dacă îţi reglezi alimentaţia şi adaugi exerciţii fizice regulate.

Dar dacă eşti deja într-o formă excelentă şi eşti cu o săptămână înainte de primul concurs de fitness s-ar putea să trebuiască să scoţi aproape toţi carbohidraţii şi faci antrenament de 5-6 zile/săptămână pentru a reduce procentul de grăsime cu 1-2%.

 

Cu alte cuvinte, ar trebui să te aştepţi la încetinirea progresului dacă nu îţi creşti intensitatea, volumul antrenamentului şi eforturile în ce priveşte nutriţia.

Dietă și antrenamentul care te-au făcut să scazi de la un procent de grăsime corporală de 40% la un procent de 30% nu te va ajuta să îţi ajungi la un procent de 12% grăsime corporală.

Depinde de tine să decizi dacă merită efortul de a arăta ca o statuie grecească sau dacă doreşti să arăţi doar “puţin peste medie”.

Cu drag,

Petru Bozeșan

Facebook Comments