Civilizaţia contemporană oferă omului condiţii din ce în ce mai bune de viaţă şi de muncă, datorită progresului. Ca orice lucru pe lumea asta, progresul are şi el dezavantajele lui. Chiar dacă am progresat pe plan ştiinţific, tehnic şi informaţional, omul se pare că a uitat că e făcut să se mişte. Lipsa de educaţie fizică duce la involuţia omului.

      Sedentarismul este o boală, din mai multe puncte de vedere. Primul aspect este cel fizic (cel mai vizibil şi mai uşor de conştientizat) – o slabă funcţionare a aparatului respirator (respiraţie defectuoasă), cardiovascular (puls accelerat, tensiune arterială ridicată în repaus), depuneri adipoase inestetice (grăsime locală sau generală), reducerea excreţiilor fiziologice (substanţele nocive care trebuiesc eliminate), tulburări ale sistemului osteoarticular (spondiloze, artroze), dereglări ale somnului (insomnii).

       Ceea ce vreau să evidențiez aici este faptul că nu trebuie să privim corpul uman ca pe un ”acumulator” care stochează  energie 3-5 ani (perioadă sedentară), energie care poate fi folosită ulterior, după voie! Dimpotrivă; dacă te gândești să vii la sală cu 2-3 săptămâni (sau chiar luni) înainte de venirea verii, cu scopul de a construi în acest timp ceea ce ai ”distrus” în anii sedentari, greşeşti!

       Al doilea aspect este cel mental şi totodată cel mai vătămator, adică faptul că stai și ”clocești în sucul propriu” din confort, neconştientizând cât de important e să faci mișcare, pană ajungi în spital și iți deschide ochii un tip în halat alb (de ajungi în spital în România, ai mari șanse să te duci pe apa Sâmbetei!). Nu vreau să te conving să mergi la o  sală de fitness – cu toate că ar fi cel mai indicat! Poți să faci mişcare și acasă, cu toate că nu vei fi la fel de motivat. Scopul profilactic (care apară organismul de boli) al activității fizice te poate scuti de multe neplăceri (probleme de sănătate).

       Nu mă aștept ca un  articol să te convingă să-ți schimbi stilul de viață începând de mâine și să te apuci de sport. Acest lucru trebuie să vină din proprie inițiativă! Simplul fapt că gâfâi atunci când urci câteva trepte sau când cari câteva bagaje, ori că vrei să faci sex și nu apuci să te dezbraci fiindcă ești deja obosit(ă) – nu mai zic să-ți dezbraci partenerul/partenera –  ar trebui să-ți ridice câteva  semne de întrebare! 45 de minute, de 3-4 ori pe saptămână te pot salva de cele enumerate mai sus, și nu numai. Beneficiile sportului le vei vedea şi simţi pe propria piele!


Bozeșan Petru (antrenor personal- Cluj-Napoca)

 

Facebook Comments